Læreplaner

Læreplan i felles programfag Vg3

Fastsett som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 frå Utdannings- og forskingsdepartementet med heimel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra 01.08.2008

Føremål

Programområdet for fotterapi skal leggje grunnlag for yrkesutøving innan behandling og førebygging av problem knytte til føtene. Gjennom arbeidet for ei sunn fothelse og førebygging av belastningsskadar skal fotterapifaget vere med på å stimulere til fysisk aktivitet og fremme fothelse.
Opplæringa skal medverke til utvikling av fagleg innsikt og praktiske ferdigheiter knytte til kunnskap om anatomi og fysiologi, biomekanikk, hud- og hudlidingar og sjukdomslære. Vidare skal opplæringa medverke til samhandling med ulike yrkesgrupper og med menneske i ulike livssituasjonar og med ulik kulturbakgrunn. Opplæring i faget skal leggje vekt på planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeidsoppgåver i tråd med behova til brukarar og gjeldande regelverk. Opplæringa skal medverke til at den einskilde utviklar fagleg innsikt og praktiske ferdigheiter knytte til fotterapi.
Fullført og bestått opplæring fører fram til yrkeskompetanse. Yrkestittelen er fotterapeut.

Tilleggsinformasjon

  • Helsefremmende karusell

Les mer

Læreplan i felles programfag Vg2

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 5. januar 2006 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra 01.08.2007

Formål

Fotterapi og ortopediteknikk skal medvirke til å dekke kompetansebehovet innenfor yrkene fotterapeut eller ortopeditekniker. Programfagene skal bidra til bedre folkehelse gjennom at mennesker får hjelp til å ivareta og øke sin mobilitet og funksjonsevne. Videre skal programfagene bidra til at det utvikles og produseres hjelpemidler som gir brukeren mulighet til å mestre fysiske aktiviteter og å delta i sosiale fellesskap. Moderne livsstil og høyere levealder øker behovet for tjenester og produkter, og det er behov for yrkesutøvere med evne og vilje til å fremme helse, fysisk aktivitet og livsglede.

Opplæringen skal bidra til å utvikle praktiske ferdigheter, kreativitet, formforståelse og kunnskap om produkter, materialer og behandlingsmåter. Gjennom opplæringen skal evnen til å kommunisere og samhandle med andre i forskjellig alder, livssituasjon og med annen kulturtilhørighet utvikles. Opplæringen skal videre bidra til å utvikle sosiale ferdigheter, etisk refleksjon, respekt og service overfor mennesker med ulik bakgrunn. Programfagene skal også bidra til kritisk tenkning og evne til selvstendighet i yrkesutøvelsen.

Opplæringen skal være praksisnær, tverrfaglig og gi helhetlig kompetanse. Videre skal opplæringen legge grunnlaget for videre opplæring som fotterapeut eller ortopeditekniker.

Tilleggsinformasjon

  • Helsefremmende karusell

Les mer
Abbonér på denne nyhetsmatingen